A közelmúltban a Spar áruházlánc is letette névjegyét a fenntartható gazdaság és a környezetvédelem mellett, ugyanis a győri, a tatabányai és a szegedi üzletükben bevezették a többször használható ecofriendly zsákot zöldség- és gyümölcsvásárláshoz. Elöljáróban szeretnénk néhány adatot mutatni, ami segít megérteni, hogy miért üdvözöljük kitörő lelkesedéssel ezt a kezdeményezést.
milliárd zacskót dobnak piacra Európában
billió zacskót gyártanak a világon
millió zacskót vásárolunk
millió zacskót használunk Magyarországon
Mit érdemes tudnod erről a speciális zacskóról?
Ez a mosható, szalaggal összehúzható, átlátszó zsák higiénikus, praktikus, és a használata is kényelmes. Akár mi magunk-, akár a pénztáros méri le az árut, az minden esetben csak a mérést követően kerül az újrahasznosított műanyagból készült zsákba (így nem kell attól tartanunk, hogy esetleg nagyobb súlyt jelez a mérleg, és többet kellene fizetnünk). Az első esetben csak mérés után tesszük a zacskóba a zöldséget, gyümölcsöt; a második esetben pedig mérés előtt kivesszük, majd azt követően visszatesszük. Egyik verzió sem bonyolult, és nem is túlságosan időigényes, a környezet pedig hálás lesz a gesztusért. A zsákok ára szintén jutányos; hármas csomagban megvásárolható, mindössze 599 Ft-ért. A Spar úgy nyilatkozott, hogy amennyiben ez az újítás beválik, és lesz rá kereslet, a többi városban is hamarosan bevezetik.
Motiváció a környezetszennyezés visszaszorítására
Motivációs szempontból is nagyon fontos, hogy a civil szerveződések mellett egyre több nagy cég, multinacionális vállalat is állást foglal a környezet védelme mellett, hiszen napjainkban is sokan rostokolnak még (sajnos) a klasszikus „én miért figyeljek, ha ő nem figyel” állásponton. Én miért használjak papír szatyrot, ha a boltban képesek egyesével csomagolni a ribizlit? Én miért gyűjtsem szelektíven a hulladékot, ha más képes a lefolyóba önteni az olajat? Nyilván nem egy ember fogja megmenteni a Földet a pusztulástól, de ahogy a mondás tartja: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!
A neves szociálpszichológus, Shalom H. Schwartz pályafutása során az emberi attitűdök, a fogyasztói magatartás, az egyéni értékek természetét kutatta. A különböző embertípusok hatékony motivációját két dimenzióban tárja elénk. Az egyén besorolása mutatja többek között, hogy mit, mennyit, hogyan hajlandó tenni a környezetért; illetve, hogy milyen típusú motiváció hatására.
Vannak országok (2002: Banglades, 2008: Ruanda), ahol a betiltották a műanyag zacskók forgalmazását (felülről érkező rendelkezés), és vannak, ahol szankciók helyett a környezettudatos alternatívákat jutalmazzák. Összességében az a tapasztalat, hogy az irányelvek, törvények, rendeletek jelenleg nagyobb hatásfokkal működnek, mint a jutalmi rendszer. Az Európai Unió célja, hogy a 2014-es évhez képest 2019-re 80%-kal csökkentse a zacskóhasználatot. Ezzel pedig teljes összhangban áll a Spar újrahasználható zöldség- és gyümölcstasakja.