A fóliázott papír, mint csomagolóanyag

„A csomagolás 70%-kal kevesebb műanyag felhasználásával készült”

– hirdeti a címke egyes húskészítmények csomagolásán. És ez különben igaz is, épp csak arról nem szól a mese, hogy a pakk, amit a kedves vásárló a kezében tart, valójában se nem papír, se nem műanyag, hanem egy fura kis hibrid, amit szinte esélytelen újrahasznosítani.

A fóliázott papír, mint csomagolóanyag

Néhány éve hatalmas divatját éli; elsősorban csirkefarhát, mellfilé, sertés tarja és más húsok csomagolóanyagaként találkozhatunk vele a hűtőpultnál. Bizonyos szempontból tényleg környezetbarát (is lehetne) a fóliázott papír, hiszen a műanyag tálca és a fedél összesen 20 gramm műanyag felhasználásával készül, amit jelentősen csökkent a fenti megoldás. Van azonban két nagyon fontos hátulütője.

Papír vagy nem papír?

Az első, hogy a legtöbb vásárló színtiszta papírnak hiszi, így a papírszemétbe teszi a dobozt, pedig nem oda való ám (viszont ezt nem minden esetben írják rá)! A doboz alapanyaga valóban karton, azonban ezt műanyaggal dolgozzák össze, tehát ha nagyon lelkiismeretesen szeretnénk kezelni, akkor szét kellene választanunk a papír réteget a műanyagtól, és két külön kukába helyezni. Ehhez azonban külön berendezésre lenne szükség, így a civilektől ez nyilván nem elvárható. Tehát, ez a doboz sajnos szelektíven nem gyűjthető; a helye a vegyes háztartási szemétben van (a gyümölcslé és a tej doboza mellett).

 

Képtelenség újrahasznosítani

Zöld szemmel nézve ezt a hibrid (hivatalos nevén: kompozit) dobozkát, meg kell állapítanunk, hogy talán károsabb is a környezetre nézve, mint a színtiszta műanyag, hiszen a gyártása során felhasználásra került papír sem tud újrahasznosulni vagy lebomlani. Vagyis hihetetlenül jól cseng a marketingszöveg, mely szerint 70%-kal kevesebb műanyagot használtak fel az előállításához, de amíg

  • a jószándékú civilek (nem saját hibájukból) a papír szemét közé dobják
  • nem lehet szétválasztani a kartont a műanyagtól
  • ezért szinte lehetetlen újrahasznosítani

addig ez pusztán egy jól csengő, üres frázis marad.

Marketing és környezetvédelem

Sajnos nem csupán a húskészítmények gyártói élnek vissza a fogyasztók felelősségtudatával és igyekezetével. Egyre többen látják meg a marketing-lehetőséget a vásárlók ilyen irányú megvezetésében, ami egyrészt etikátlan, másrészt, a fenntartható gazdaság szempontjából kifejezetten káros (példaként ott vannak a Lush „csomagolásmentes” termékei).

Ha Te magad is találkoztál hasonló szemfényvesztéssel, akkor írd meg nekünk az info@terkitoltoanyag.hu címre, szívesen szentelünk neki egy bejegyzést!