A kátyú-probléma senki számára nem ismeretlen. Gyanútlan haladsz az úton a kocsiddal, mígnem egyszer csak hatalmas reccsenés, koppanás, durranás, puffanás, Te pedig nyomban rázendítesz egy gospelre; Oh, csak elkerüld a repedést a lökhárítón, a defektet a gumin… Ha bicajozol, a helyzet még rosszabb, hiszen a testi épséged is veszélybe kerülhet. A kátyú-dilemma világszerte szedi haragosait, (valamint a jogosan kártérítést követelőket), és folyvást alakulnak civil kezdeményezések, hogy válogatott eszközökkel hívják fel az önkormányzatok figyelmét a probléma szűnni nem akaró aktualitására. (Pete Dungey és Julianna Santacruz Herrera például színes rongyokkal igyekeznek minél több kátyút betömni Európa-szerte, míg mások virágokat ültetnek a gödrökbe, vagy graffity-vel jelzik az autósoknak a veszélyt).
Most azonban a megoldáskeresés kilépett a civil szférából: egy brit start up cég zseniális módszert dolgozott ki a kátyúk eltüntetésére.
Műanyagból aszfaltot
Egy merőben új, innovatív eljárás folytán ugyanis a hulladéklerakóra szánt műanyag szemétből (többnyire különféle termékek csomagolóanyagából: PET, PVC, PP) aszfaltot állítanak elő. Egy speciális technológiával apró szemcsékké dolgozzák a műanyagot, melyből később burkolat készül: Első lépésben kiválogatják a hulladékból a felhasználható elemeket, majd megtisztítják, szárítják, és felaprítják. Az így kapott törmeléket 170°C körüli hőmérsékleten megolvasztják, és forró bitument adnak hozzá. Az ezzel foglalkozó új vállalkozás ráadásul azt állítja, hogy ez sokkal-sokkal költséghatékonyabb is, mint a hagyományos burkolat gyártása.
Egyéb előnyök
Az új eljárás első, és talán legfontosabb előnye, hogy kíméli a környezetet. Évente több mint 28 millió tonna plasztik hulladékot termelünk, melyek lebomlási ideje több száz – vagy akár ezer év is lehet: Néhány konkrét adat, amin meg fogsz lepődni: műanyag pohár: 50 év, gumi csizma: 50-80 év, műanyag palack: 450 év, eldobható pelenka: 550 év (igen, a csecsemőkori pelenkáid bőven túlélnek Téged), horgászzsinór, damil: 600 év, műanyag szatyrok: 200-1000 év.
A kezdeményezés tehát nagyon is indokolt, arról nem is beszélve, hogy az így előállított aszfalt ellenállóbb, tartósabb, jobb kopásállóságot mutat, így hosszabb távon jelent megoldást a fennálló problémára.
Szívből reméljük, hogy az új, környezetbarát aszfaltgyártás kellő elismerést kap, és minél több országban elterjed!