Csomagolás mínusz műanyag ablak

Biztos Számodra is ismerősek azok a kis műanyag ablakok, melyekkel borítékokon és különféle termékek (például tészta, müzli, csokoládé, stb.) csomagolásán találkozhatsz. Ez a kis ablak ajándékoz meg ugyanis Téged, mint vásárlót a betekintés élményével. Ennek köszönhetően nem kell kibontanod a csomagolást, hogy megtudd, mit rejt pontosan. Ráadásul, mi emberek úgy vagyunk összerakva, hogy nemigen díjazzuk az efféle meglepetéseket, jobban szeretjük pontosan tudni és látni, hogy mit veszünk a boltban. (Na meg ugye úgy is vagyunk összerakva, hogy imádunk leskelődni, lásd a valóságshow-k népszerűségi mutatóit, de ez egy teljesen más bejegyzés témája lenne.)

Szóval, adott ez a kis ablak, melyen keresztül vásárlás előtt szemrevételezzük a szép színes száraztésztát, és ez nekünk jó. Viszont a környezetnek, a bolygónak ez rossz. Nagyon rossz.

Miért nem díjazza Földünk a kis műanyag ablakokat a csomagoláson?

Egészen egyszerűen azért, mert a papír csomagolás az ablakocska nélkül újrahasznosítható lenne, ellenben így nem az. Cserébe legalább több tonna műanyag szeméttel gazdagítja a flórát és a faunát. Mert az ablak nélküli csomagolóanyagot szelektíven lehetne gyűjteni, ablakkal viszont repül a háztartási vegyeshulladékba. Erre azonban nyilván kevesen gondolnak abban a pillanatban, amikor odavesznek a tésztanézegetés semmihez sem fogható élményében.

A Barilla válasza a problémára

Van egy olasz cég (csak, hogy a paszta-példánál maradjunk), a Barilla. Nevezett Barilla úgy döntött, hogy hozzáteszi a magáét a fenntartható gazdaság megteremtéséhez, ezért felszámolta a műanyag ablakokat. Ezek helyett pedig nagyon kreatívan kiírta a csomagolásra, hogy „No more plastic window” (azaz, hogy nincs több műanyag ablak). Ez a megoldás amellett, hogy jelentősen csökkenti a műanyagszemét mennyiségét, azért is nagyszerű, mert diszkréten felhívja a fogyasztó figyelmét a műanyag ablak- problémára.

De nem pusztán a Barilla vette kézbe a helyzetet. Meg kell említenünk a Cadbury Dairy Milk és a Green & Black csokoládé gyártóját, a Mondelēz International nevű nagyvállalatot is. Ők ugyanis 2021 tavaszán 6,4 millió kártékony ablakocskát távolítottak el a húsvéti nyuszik csomagolásáról, fél év alatt pedig összesen 192 tonna műanyag hulladéktól szabadították meg a bolygót. Hoppácska. Igen, még mindig kizárólag a kis műanyag ablakokról beszélünk.

Mi a tanulság a fentiekből?

Szerintem elsősorban az, hogy nincsenek kicsi, jelentéktelen vagy hasztalan törekvések. A legapróbb változásnak is hatalmas ereje és jelentős hatása lehet. Tehát, ha bármilyen csekélység eszünkbe jut, azt érdemes meglépni, megtenni; hiszen minden komoly változás az első (akár aprónak tűnő) lépéssel kezdődik.