Zöldmosott vagy környezetbarát?

Ismerős a Számodra az a kifejezés, hogy zöldmosott vagy zöldmosás (greenwashing)? Talán a magyar köztudatba még nem szivárgott át, de tőlünk nyugatra sajnos egyre többen találkoznak vele. Olyannyira, hogy a Greenpeace 2019-ben komoly kampányt is indított, amivel felhívta az emberek figyelmét erre a problémakörre.

Környezetbarát Vs. Zöldmosott

Az első szót nyilván nem kell megmagyarázni, de a másodikhoz engedjetek meg egy rövid definíciót, hátha valaki esetleg először találkozik vele.

Zöldmosás: a vásárló tudatos félrevezetése az adott cég környezetszennyező tevékenységét illetően. Tehát, amikor egy vállalat hazugságokkal próbálja elfedni környezetromboló hatásait, és a magasabb árbevétel reményében zöldebbnek igyekszik feltüntetni egy terméket vagy a gyártás folyamatát.

​Fenntarthatóság és marketing

A fogyasztók, a vásárlók világszerte egyre nagyobb figyelmet fordítanak rá, hogy amennyire csak lehet, csökkentsék az ökológiai lábnyomukat. Ez persze a multinacionális cégeknek is feltűnt, és meg is ragadták ebben a számukra kínálkozó lehetőségeket.

Sikerült ráérezniük, hogy az olyan kulcsszavak, hívószavak, mint fenntarthatóság, környezetvédelem, újrahasznosítás és zero waste bizony nagyon súlyos plusz milliókat képesek hozni a konyhára.

Elegendő felcímkézni egy farmert, hogy újrahasznosított alapanyagokból készült, és máris dupla áron el lehet adni a jóhiszemű, gyanútlan vevőnek. Ha ráírják egy műanyagpalackos smoothie-ra, hogy újrahasznosítható, az emberek egy helyett máris ötöt dobnak a kosárba belőle (függetlenül attól, hogy természetesen nem tudják újrahasznosítani a palackot, ami így többnyire a vegyes hulladéktárolóban végzi). Ha pedig a folyékony szappan csomagolását látják el egy bájos

„Hello, én egy papírpalack vagyok”

felirattal, a vevők többsége meg sem kérdőjelezi, hogy a kezében tartott palack valóban papírból készült (pedig, ha belegondolunk, a papír nem alkalmas folyékony termék tárolására). Hisszük, amit hinni akarunkezért senki sem elmarasztalható, így van huzalozva az elménk.

De mindig akad valaki, aki gondolkodik, aki kételkedik, és aki nem rest szót emelni a csalás ellen. Ezen bukott be anno a Lush hazugságkampánya, és ez okozta a dél-koreai Innisfree vesztét is. (Más szempontból, a negatív reklám is reklám, még ha a többségben nem is kelt szimpátiát).

Innisfree-bullshit

Történt ugyanis, hogy a fent említett Innisfree pontosan ezzel a bemutatkozó szöveggel dobta piacra „környezetbarát” termékét, egy elmés fogyasztó pedig úgy döntött, bekukkant a címke mögé. És lám-lám, a címke mögött bizony egy hamisítatlan műanyagpalack rejtezik.

Ebből persze szép nagy botrány kerekedett, az Innisfree pedig szánja-bánja bűneit, hiszen ők senkit sem akartak megtéveszteni, ők úgy gondolták, hogy a címkére vonatkozik a megjelölés, nem pedig a palackra (Khm. Bottle: üveg, palack, flaska – de távolról sem címke, egyetlen szótár szerint sem).

Hát, így állunk, Kedvesek. Identitászavaros címkék, hazug multik, profitháború, nyerészkedés, megtévesztés, csalás, hamis üzenetek… Valódi környezetbarát termékek helyett zöldmosott vackok a polcokon. Fenntarthatóság helyett a fenntarthatóság illúziója; tiszta élővizek helyett dollármilliók. Felelősség helyett pazarlás, tudatosság helyett esztelenség. Persze, lehet még csinálni, egy darabig lehet, bízva abban, hogy mielőtt teljesen kizsigereljük a Földbolygót, még éppen lesz időnk jegyet váltani a Marsra induló újrahasznosított papírléghajóra. Hogy párezer év alatt azt is tönkre tegyük.