Kereskedőként nyilván tudod, hogy a terméked csomagolása a Te néma értékesítő kollégád. Erre van is egy igen érzékletes angol szakkifejezés: silent salesman. A csomagolás kapcsolatot teremt a vásárlóval, ingereket közvetít felé, pozitív vagy negatív érzéseket kelt benne, amelyek mentén vagy vásárlásra ösztönzi, vagy nem. Mégpedig a csomagolás egy átfogó fogalom, hiszen beletartozik az anyag, a forma, a színek, sőt, a felirat betűtípusa, nagysága, a dobozon belüli térkitöltőanyag és még akár a vonalkód is. Tehát minden olyan tulajdonság és jellemző, amivel a vásárló valamilyen formában kapcsolatba kerül.
Ha akarod, ha nem, a csomagolás bizony információt közvetít a termékről és a vállalatról. A csomagolás egy csatorna; egy marketing-eszköz, amit kihasználhatsz, és az értékesítés szolgálatába állíthatsz – vagy hagyhatsz lógni a levegőben. Ez utóbbi esetben viszont lehetséges, hogy az eladás ellen „dolgozik”. A csomagolás beszél, megszólítja a vásárlódat. Kommunikálja a terméked és a vállalkozásod előnyeit, értékeit, illetve a konkurenciától való különbözőségeket. Ezért érdemes rászánni az időt, és tudatosan megtervezni, átgondolni; kigondolni vagy újragondolni.
Most fogd meg a terméked, és helyezd magad elé az asztalra.
Nem kérem, hogy úgy tekints rá, mintha most látnád először; tudom, hogy ez nem menne, hiszen a „gyermeked”. De próbálj tőle érzelmileg minél inkább eltávolodni, vesd le az elfogultságod, és légy kritikus.
Milyen a csomagolás anyaga? Környezetbarát, lebomló, újrahasznosítható, vagy műanyag? Milyen érzés hozzáérni? Kellemes, selymes, simogató (ez mondjuk kozmetikai termék esetén lehet fontos), vagy teljesen átlagos (mint a többi ugyanilyen terméké)?
Átlátszó a csomagolás, láthatóvá teszi a terméket a vásárló számára? Ha igen, akkor esztétikus, esetleg humoros? Ha nem, akkor milyen a színe? Mit közvetít ez az árnyalat, mit sugall, mit éreztet?
Van a csomagoláson logo, szöveg? Milyen a betűtípus, milyen a betűméret? És az elrendezés? Könnyen olvasható (esetleg az idősebb korosztály számára is, ha éppen őket célzod)? Megragadja a tekintetet, de nem tolakodó, hivalkodó? Milyen érzéseket kelt benned ez a typo, ha ránézel?
Használsz térkitöltő anyagot? Minden szempontból a legelőnyösebbet választottad? Olyat, ami költséghatékony, teljes biztonságot nyújt a terméknek, és harmonizál a vállalat értékeivel? (Bio élelmiszerekhez, kozmetikumokhoz például remek választás a természetes fagyapot; műszaki eszközökhöz pedig az Airplus térkitöltő fólia). Ha kétségeid támadtak, vagy kérdéseid merülnek fel, akkor keress minket bizalommal; örömmel segítünk!
Milyen az összhatás? Milyen érzés lehet először rápillantani a csomagolásra, ahogyan ott sorakozik a polcon a versenytársak termékei között? Mitől egyedi a Te terméked, mitől más? Miért várod el, hogy aki meglátja, azonnal beleszeressen?
Van esetleg vonalkód a csomagoláson? Ez azért lehet fontos, mert akár a vonalkód is lehet ám ötletes, jópofa, és ki tudja…? Nem kizárt, hogy pont egy csipetnyi humor kell, hogy megfogd a potenciális vásárlódat.
Ha pedig alaposan megszemlélted a terméked csomagolását, akkor vonj be másokat is a játékba; bátran kérd ki a családtagjaid, barátaid, kollégáid véleményét. Ötleteljetek, brain stormingoljatok kötetlenül, hiszen általában az ilyen szabad beszélgetésekből születnek a legkreatívabb gondolatok! Sőt, ha szeretnéd, akár minket is megkérdezhetsz, hiszen ha valaki, akkor mi tényleg értünk a csomagoláshoz!