Illatmarketing – webáruházaknak is!

Jártál már úgy, hogy valahova belépve kellemes illat fogadott, ami rég elfeledett (esetleg gyermekkori) élményeket hozott a felszínre? Vagy az utcán megcsapott valakinek (egy idegennek) a parfümje, és az illető egyszeriben szimpatikusnak tűnt? Bizony, az illatoknak hatalmas ereje van, és azonnal a tudatalattinkat célozzák. Ezt használják ki a professzionális érzékmarketinges szakemberek is; Amerikában, Ausztráliában és Japánban több mint 30 éve, Nyugat-Európában pedig körülbelül 15 éve hódít az illatmarketing.

Minden eszközt bevetni

Az egyre fokozódó piaci verseny minden vállalkozót arra késztet, hogy maga mögé utasítsa a konkurenseit, ennek érdekében pedig mindent készek bevetni. Több blog is született a Térkitöltőanyag.hu oldalán a marketing-trükkökről; írtunk többek közt néma értékesítőről vagy a színek hatalmáról, mint marketing eszközről.

Most elérkezett az idő, hogy megvizsgáljuk az illatmarketing lehetőségeit. És nem, nem akadály, ha neked nincs fizikai üzleted, pusztán webáruházat üzemeltetsz; az illatmarketing alkalmazása számodra is nagyszerű lehetőségeket rejt.

Egyenest a tudatalattira hat

Az audio-vizuális reklámokkal szemben (úgy, mint tv, rádió, óriásplakátok, webdesign, online hirdetések, stb.) az illat egyenesen a tudatalattit célozza. Mint tudjuk, a vásárlások nagyrésze érzelmi alapú döntés, az emberi érzelmek 70%-a pedig kapcsolódik valamilyen illathoz (illetve, az illat vált ki bizonyos érzelmeket). Az illatok tehát kiválóan alkalmasak az ember kedvének, kedélyállapotának, viselkedésének, vagy akár a munkabírásának befolyásolására. Vegyünk néhány példát.

Amerikában egy Tchibo üzlet bejárata felett az utcafronton elhelyeztek egy gépet, ami friss kávé-illatot permetezett a levegőbe. Az embereket ez persze megállásra késztette, és ha már megálltak, be is tértek az üzletbe körülnézni – és persze vásárolni. Az adott bolt forgalma így rövid idő alatt 72-134%-kal megnőtt.

Az ingatlanközvetítők is előszeretettel alkalmazzák ezt a fogást. Az eladásra kínált lakásba becsempésznek egy kis kávé- vagy péksüti illatot, így az érdeklődők sokkal otthonosabbnak fogják érezni a lakást. Ugyanezzel a trükkel élnek a szupermarketek is; szintén péksütemény illatával csalogatják be a vásárlókat. A szolgáltató szektorban is egyre lelkesebben használják a manipulációnak ezt a módját; a bankok váróiban kellemesen nyugtató aromával kábítanak, míg a night clubokban dimanikusabb, energikusabb illatokkal sarkallnak bulizásra, a multinacionális cégek dolgozóinak pedig a levegőben terjengő élénkítő esszenciákkal növelik a munkakedvüket.

Hogyan válassz illatot?

A siker titka természetesen a jól megválasztott illat. A kutatások szerint például a tinédzserek a frissebb (kóla, lime, gyümölcs) illatokat kedvelik, míg a hölgyek inkább a vanília- és virágillatot; a sportolókat pedig citrom- és mentaaromával tudod levenni a lábukról. Fontos azonban az alkalom is; télen, az adventi időszakban a fenyő, mandarin és a narancs az, amire érzékenyebben reagálunk, nyáron inkább a dinnye és a tenger illata. Emellett természetesen nagyon fontos, hogy a választott illat harmóniában legyen a vállalat minden arculati elemével (színekkel, formákkal) és az értékeivel.

Hogyan használhatod ki ezt webáruház-tulajdonosként?

Amíg az ember fizikai boltot üzemeltet, addig nem kérdés; oda kell elhelyezni az illatforrást, amely pontokon a potenciális vásárlónak jól jön a megerősítés (ruházati üzlet esetében ez többnyire a bejárat, a próbafülke és a pénztár). De mit tehetsz, ha webshopod van, és nem kerülsz személyes kontaktusba a vásárlóddal?

Nos, ami azt illeti, aggodalomra semmi ok, ugyanis ha te nem is – az általad küldött csomag személyesen találkozik a vevővel. Tehát bátran használhatsz illatosított szóróanyagokat, névjegykártyát, csomagolást vagy térkitöltő anyagot, ezzel fokozva az unpacking (vagyis a kicsomagolás) élményét, és tovább mélyítve a vásárlód elköteleződését. Szerinted milyen mértékű előnyre teszel szert a konkurenciával szemben, ha nem csak, hogy a terméked kiváló, a csomagolás esztétikus és biztonságos – de az átvételt is nagyszerű, kellemes, minden érzéket átfogó és rabulejtő élménnyé varázsolod? Ha illatmarketinget (is!) használsz, azzal szinte egyetlen érzékszervet sem hagysz parlagon… Ezzel versenyezzen bárki, nem igaz?