Egy termék csomagolása igen sokféle lehet. Vannak praktikus vagy trendkövető, esztétikus csomagolások, kreatív és ötletes csomagolások, hangos megoldások; vannak, amelyek tükrözik a gyártó értékeit vagy megszólítják a vásárlót. Illetve, lehet a csomagolás biztonságos, természetes – de akár teljesen el is maradhat. De ki gondolná, hogy a csomagolás a vásárló számára akár komoly veszélyeket is rejthet?
Félrevezető csomagolások
Időnként a tervezők, marketingesek bizony rendesen mellényúlnak. Megesik, hogy a munka során elfelejtenek a vásárló fejével is gondolkodni, és valami olyan érthetetlen vagy éppen nagyon is félreérthető dizájn kerekedik, ami tényleg komoly problémákat okozhat.
Sajátmárkás termékek
Emlékszel még a Tesco néhány évvel ezelőtti, egyen-kékcsíkos (külföldön piros) cuccaira, amiből egyáltalán nem derült ki, hogy amit a kezedben tartasz, az mondjuk joghurt vagy fehérítő?
Azért ez gáz, nem? Pláne, ha mondjuk csak beszaladsz, sietve leveszed a polcról, otthon gyanútlanul belekortyolsz, és világossá válik, hogy ez bizony nem az, aminek hitted…
Légy körültekintő
A fehérítő-joghurt példa mondjuk elég szélsőséges eset, de számtalan hasonlóval találkozhatunk. Itt vannak például ezek a szimpatikus kis fürdőgolyók, amelyek csomagolásán csak a szöveg utal arra, hogy mit rejt a csomagolás. Aki nem beszél angolul, az pedig… Nem is tudom, minek hihetné. Talán arra asszociálhatna, hogy ez valami fergeteges ízélménnyel kecsegtető keménycukorka.
És ez vajon mi lehet? Szemüvegtisztító, fűszer, tea vagy védelmi eszköz 😉 Mondjuk talán mind közül ez a legártatlanabb; ez a meglepetés a stratégiailag fontos pillanatban maximum csak egy kis fennakadást okozhat.
Ez már karcosabb, hiszen ez a flakon a címke szerint nem mérgező, mosható ragasztót rejt, én pedig tipikusan az az ember vagyok, aki mondjuk lelkesen beleöntené a mosógépbe vagy felmosná vele a lakást. Kétségkívül: nem lenne őszinte a mosolyom.
Végezetül pedig egy nettó életveszéllyel járó példa; az egyik flakonban étolaj van, a másikban bogárirtó. Kinek ne lenne kedve a családi vacsorán egy kis oroszruletthez…?
Mindent egybevetve tehát az a tanulság, hogy el kell olvasni, hogy milyen szöveg áll a címkén (különös tekintettel az apróbetűre), pláne, ha nem ismerjük a gyártót, nem használtuk még az adott terméket. A hasonló baklövésekért felelős, túlvezérelt dizájnereket pedig innen üdvözlöm…