Egyre több és több szegmensben válik fontossá a fenntarthatóság; nem kivétel ez alól az elvitelre készülő élelmiszerek piaca sem. A fogyasztók számára kiemelt jelentőséggel bír a környezet védelme (az Y generáció vásárlási szokásairól ebben a bejegyzésünkben írtunk részletesen), a szolgáltatóknak pedig lépést kell tartani a változó igényekkel (sőt, a legjobb, ha ők maguk teremtik az új igényeket), hiszen aki kimarad, az lemarad. Nézzük meg, hogy ezen a területen milyen szempontok vezérlik a vásárlót, hogyan igazodnak ehhez a nagy cégek, és hogyan alakulnak napjainkban az élelmiszer trendek.
Eszel Te rendesen?
Nem; egyre kevesebben esznek rendesen, rendeset, rendszeresen.
A világ népességének több mint a fele városlakó, mely demográfiai állapottal együtt jár a rohanás, a dugóban feszülés, a semmire sincs időm, a folyton késésben vagyok, és egyéb zaklatott, stresszes körülmények… Ráadásul, a statisztikák szerint az egyszemélyes háztartások száma is növekvő tendenciát mutat; egyre többen élnek egyedül.
Mégpedig, aki egyedül él, hadilábon áll az idővel és állandóan siet valahova, az bizony nem gondolja túl az étkezés aktusát. Olyannyira nem, hogy az otthoni főzőcske, vagy egy kellemes étteremben elfogyasztott ebéd helyett inkább beáll a McDrive-ba egy hambiért (szigorúan elvitelre), vagy gyorsan felmarkol egy salátát valahol, és máris robog tovább… De az sem mindegy persze, hogy mit eszik, ahogyan az sem, hogy miből és mivel eszi.
Az éhes Gyalogkakukk számára fontos szempontok
- Ne kelljen túl sok időt szánni az étkezésre/ kávézásra (a legjobb, ha egy telefonos applikációval előre meg lehet rendelni az ebédet vagy a kávét, és csak be kell ugrani érte, amikor elkészült).
- Séta, vezetés, utazás, munka, egyéb tevékenység közben le lehessen tudni.
- Legyen kényelmes, praktikus (ne csurogjon, csöpögjön, maszatoljon).
- Az élmény valamelyest legyen személyes (gondolj csak a Starbucks névvel ellátott műanyag poharaira).
- Az étel legyen egészséges (egyre többen választják a flexitarista étrendet, azaz több zöldséget és kevesebb húst esznek).
- Az élelmiszer csomagolása csak minimális, vagy inkább zéró terhet rójon a környezetre. Fontos, hogy újrahasznosítható, vagy újra felhasználható alapanyagból készüljön.
- Az étel hozzávalói lehetőleg helyi gazdaságból származzanak.
A takeaway élelmiszer jövőképe
Az Európai Unió célja, hogy 2021-re teljesen felszámolja az egyszerhasználatos, műanyag élelmiszercsomagolást, 2035-re pedig csak a hulladékok 10%-át lehessen majd szemétlerakókban gyűjteni. A szelektív gyűjtésnek és az újrahasznosításnak azonban infrastrukturális feltételei vannak.
Ahhoz, hogy ezek a tervek megvalósuljanak, több értékes hulladékgyűjtő tartályra és pontosabb útmutatásra van szükség. Sok-sok fogyasztó számára fontos a környezet védelme, azonban nincsenek pontos információi a hulladékkezelés modern lehetőségeiről (például, nem tudják, hogy kizárólag a megfelelően gyűjtött, szelektált, megtisztított csomagolóanyagokat lehet újrahasznosítani). Az élelmiszeriparban ráadásul még inkább összetett a problémakör, hiszen az ételek csomagolásának bizonyos fogyasztóvédelmi és higiéniai követelményei is vannak.
Mindent egybevetve tehát, komoly változások előtt áll a takeaway élelmiszerpiac, de nagyon megnyugtató, hogy végre ezt a kérdést is napirendre tűzték, és foglalkoznak vele.