Több alkalommal is írtunk már Nektek a csomagolás marketing -értékéről. (Ha esetleg elmulasztottad elolvasni ezeket a bejegyzéseket, akkor elsősorban ezt a cikkünket ajánljuk a figyelmedbe.) A csomagolás értékesítésben betöltött szerepét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy jövőév elejétől a kormány rendeletben határozza meg a cigarettásdobozok egységes arculatát. De mit is fog ez jelenteni?
Röviden azt, hogy minden cigisdoboz egyforma lesz. Ugyanolyan színű, ugyanolyan méretű, ugyanolyan formájú, és ugyanolyan betűkkel fog szerepelni a gyártó neve, viszont nem lesz rajtuk logo. De nem pusztán a doboz és a celofán lesz egységes, hanem maga a cigarettaszál is. A gyártók csupán az úgynevezett mandzsettán (azaz, a filter és a rúd találkozásánál) tüntethetik fel a márkanevet, azt is egységes, előre meghatározott betűtípussal, fekete színben.
Mi értelme ennek a szabályozásnak?
Tekintsünk úgy a csomagolásra, mint néma értékesítőre. Egy-egy kreatív dizájn, jól megválasztott grafikai elem, betűtípus, színvilág és logo ugyanis jelentősen befolyásolja a vásárlót a választásban. Ha azonban ezektől a marketingeszközöktől megfosztják a gyártókat, akkor nem lesznek csiricsáré cigisskatulyák, amik füstölgésre csábítják az impulzusdohányosokat. Legalább is ez az ideológia áll a határozat mögött.
Mindez a dohánygyárak szempontjából
…több mint kellemetlen, hiszen ezzel a szabályozással a legerősebb marketingfegyverüket veszítik el. Így nem marad más a kezükben, mint a termékfejlesztés és az árképzés. Ha ugyanis a vásárló nem a dobozok külleme alapján dönt majd (illetve ez semmilyen mértékben sem tudja befolyásolni a döntését), akkor két szempont marad: a cigaretta minősége és az ára. A gyárak így rá lesznek kényszerítve, hogy ebben a két mezőnyben vegyék fel egymással a versenyt.
Tényleg ennyire fontos a csomagolás?
Igen, sőt, még annál is sokkal fontosabb. A vásárlás ugyanis minden esetben (nem 99,9%-ban, hanem tényleg minden esetben) érzelmi alapú döntés. Amikor az érdeklődő választ (legyen szó bármiről; cigiről, ingatlanról, autóról, mosóporról) akkor kizárólag a szívére hallgat, és később ezt a döntést racionalizálja (vagyis, önmaga megnyugtatására, megerősítésére racionális okokkal támasztja alá). Nem azért választ egy bizonyos terméket, mert az olcsóbb, hanem mert afelé húzza a szíve, ezt követően pedig alátámasztja a döntését azzal az érvvel, hogy „ráadásul ez még olcsóbb is, mint a másik”. Ez a marketing-pszichológia egyik legfontosabb pillére.
A tanulság pedig
Tételezzük fel (amire azért elég nagy esély van), hogy Te nem dohánygyártásban utazol, így kedvedre formálhatod, alakíthatod a terméked csomagolását. Ebben az esetben azt javasoljuk, hogy ha eddig nem tetted, akkor most mindenképpen kezdd el tudatosan kialakítani az értékesítés szempontjából legmegfelelőbb arculatot.
Ehhez blogunkon is több értékes tanácsot találsz. Itt van néhány remek tipp, itt pedig az idei év legmenőbb trendjei. Hidd el, érdemes ebbe időt és energiát fektetni, hiszen egy-egy kreatív ötlet rövid időn belül akár sokszorosan is megtérülhet. Amíg pedig Te az új csomagolás színvilágán töröd a fejed, mi megpróbáljuk kitalálni, hogy vajon milyen betűtípussal szerepel majd az egységes cigiszálakon a márkanév…