A szelektív hulladék, mint alapanyag

A szelektív hulladék, mint alapanyag

A szelektív hulladék hasznosításában van hova felzárkóznia hazánknak. Nemrégiben olvastam egy elképesztő adatot, miszerint Magyarországon az egy év alatt keletkező szilárd hulladék mennyisége nagyjából 80 millió tonnát tesz ki. Ez majdnem három Gellérthegynyi tömeget jelent.
Elgondolkodtató, nem igaz?
Azonban ebből a hatalmas hulladékmennyiségből a csomagolási hulladékok célzott, szelektív gyűjtésével jócskán lefaraghatnánk, főleg, ha a hazai gyártók is követnék a külföldön egyre inkább terjedő hulladék-újrahasznosítási trendeket.

Óceáni hulladékból is dolgozik az Adidas

Márt majdnem két éve, hogy a Parley for the Oceans környezetvédő szervezettel karöltve az óceáni műanyaghulladékok újrahasznosításával küzd az Óceáni élővilág megmentéséért az Adidas.
A jórészt Maldív-szigetek környékéről begyűjtött műanyag és poliészter szelektív hulladékokból álló cipőkollekció minden darabja teljes egészében újrahasznosított anyagokból áll, nem titkolt céljuk pedig elérni, hogy termékeik a hagyományos helyett-, csak újrahasznosított műanyagok felhasználásával készüljenek. Az óceánokat, tengereket szennyező műanyagok többsége csomagolóanyag volt, vagy a halászattal kapcsolatos műanyagháló. Ezek rendkívül veszélyesek az élővilágra.

A brit Marks&Spencer számos Európát átfogó kezdeményezéssel harcol a hulladékcsökkentésért

A másodnyersanyagokat felhasználó ipari háttér megteremtése még Európa szerte gyerekcipőben toporog, de vannak olyan kiugró márkák, mint a brit Marks&Spencer. Ők Európa számos országában meghirdetett, átfogó ruha-újrahasznosító programjaikkal sikeresen küzdenek a tetemes ruha-szemét mennyiség csökkentéséért.
A begyűjtött, szelektív hulladéknak minősülő termékeket márkától függetlenül az I:Co vállalat dolgozza fel a Marks&Spencer számára, ezzel is támogatva azt a kitűzött célt, hogy a Marks&Spencer 2020-ra a világ egyik legfenntarthatóbb cégévé váljon.

Új trend, a hulladékból „újratermék”, vagy recycle

Az anyagában történő újrahasznosítás már egy következő lépcsőfoka az ökogondolkodásnak, hiszen a hulladék, mint másodnyersanyag jelenik meg és minimális környezetterhelés mellett alakul újra termékké, kartonbútorrá, csomagolóanyaggá, táskává, ruhává vagy épp cipővé.

Remélhetőleg az újabb és újabb fentiekhez hasonló kezdeményezések a világ nagy gyártóit egyre szélesebb körben ösztönzik majd a felhasznált anyagok újragondolására valamint a nagyobb környezettudatosságra, míg a nagyok nyomdokán végül ez a környezetkímélő-védő trend talán hazánkba is begyűrűzik.