A csomagolás evolúciója II. fejezet

A csomagolás evolúciója II. fejezet
Blogunk rendszeres látogatói egy héttel ezelőtt rövid történeti áttekintést olvashattak a csomagolóanyagok fejlődéséről, alakulásáról. Ezen a héten ezt a témát bontjuk ki részletesebben; évszámokkal, aktuális trendekkel- néhány konkrét példán keresztül. A Coca Cola jellegzetes, egyedi üveg-designja biztosan mindenki számára ismerős, de vajon a Dixie Queen dohánycsomag-piknikkosár hibridről hallott-e bárki?

A kettős felhasználású csomagolás kora


1860-at írunk, véget írt az ipari forradalom. A csomagolás alapanyaga drága, az árak az egekben-állapítják meg a fejüket vakarva a kereskedők, de -két slukk közt- hamar megszületik a megoldás a problémára. A Dixie Queen’s Tobacco Tin szinte azonnal a dohányosok kedvencévé válik, hiszen a cigaretta elfogyasztása után a doboz piknikkosárként lesz nélkülözhetetlenné… Két fogantyújának köszönhetően igen praktikus darab, bájos mintájába pedig minden valamire való háziasszony menten beleszeret. Két legyet egy csapásra, és a hulladékképződést is visszaszorítottuk-pacsiznak a Dixie Queen kiváló menedzserei.


1896 a National Biscuit Company éve. A vakmerő marketingesek ugyanis nagy dobásra szánják el magukat: nem kevesebb, mint 1 millió dollárt (nézd csak meg újra az évszámot!) áldoznak a termék csomagolásának megújítására (ma brandépítésnek neveznénk). Ekkor egészül ki a szokásos papírdoboz egy belső, viaszos réteggel, ami a dobozban lévő keksz minőségének megőrzéséért felel. A viaszréteg gátolja a nedvesség beszivárgását, így a termék tovább marad friss, és nő szavatossági ideje. Akkoriban ez olyan komoly előrelépésnek számított, hogy elengedhetetlennek érezték vizuálisan is ráerősíteni. A dobozora festett gumicsizmás, esőkabátos, kekszet szorongató kisfiú tehát nem bolti lopás után néz ilyen ártatlanul a zsaruk szemébe…



1900-ban a Coca Cola stratégái is összedugták a fejüket. Miután megállapították, hogy a kólás palackok könnyen összekeverhetőek más gyártók termékeivel, jelezték a gyárnak, hogy kéne valami egyedi, valami jellegzetes, valami új… Válaszként hamarosan megkapták amire vágytak: sajátos, dombornyomott üveget, hogy a márkahű fogyasztók éjjel, vaksötétben tapogatózva se a vizespalackot húzzák meg véletlenül. A jellegzetes mintázatú üveg hamarosan a Coca Cola márkaidentitásának elidegeníthetetlen részévé vált.

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..