A csomagolás evolúciója I. fejezet

A csomagolás evolúciója I. fejezet

Becsöngettek, avagy kezdődik a töri óra!

Annyit írunk, beszélünk a csomagolásról, hogy itt az ideje picit jobban megvizsgálni. Milyen társadalmi, kulturális folyamatok hatottak a csomagolás változásaira, milyen utat járt be, és vajon merre tart a trend? Miért és mikor kezdtek az emberek csomagolni, hogyan bővült az évtizedek alatt a csomagolás funkciója? Nem titok, hogy ezzel nagy fába vágjuk a fejszénket, hiszen ez a téma egy több bejegyzésből álló sorozatot kíván. Következzék az első fejezet, melyben rövid történelmi sétára indulunk, később pedig részletesebben is feltárjuk a csomagolástechnika evolúcióját.


A kezdetek

Az ősidőkben az emberek nem csomagoltak. Tekintve, hogy Samu helyben készítette az élelmiszereket, és helyben is fogyasztotta, csomagolásra egyszerűen nem volt szüksége. A népesség növekedésével és a civilizáció fejlődésével azonban később megjelent az igény az élelmiszerek és egyéb árucikkek szállítására. A primitív ember eleinte természetes anyagokat használt csomagolásra (ma az intelligens igyekszik azt használni). Fenyőfa, bambusz, lótuszlevél, tök, kókuszhéj, vagy állati bőr- ezek voltak a leggyakrabban alkalmazott csomagolóanyagok. Ezt követően divatba jött az érc, a fém, a kerámia és a papír is.


Az ipari forradalom hatásai (1860-as évek)

A következő érdekes és változásokkal teli időszakot az ipari forradalomnak köszönhetjük. A virágzó kereskedelem hatására ugyanis jelentős társadalmi és kulturális változások kezdtek kibontakozni. Megnőtt a kereslet a jobb minőségű termékek iránt, de –tekintve, hogy az anyagok igen drágák voltak– egyelőre még csak a luxuscikkeknek járt a csomagolás. Az I. Világháború után gyors fejlődésnek indul a csomagolástechnika, megjelenik az öntött üveg, a karton- és a fémdoboz, , nem utolsó sorban pedig a celofán.


Nagy gazdasági világválság (1930 után)

A válság hatására gyökeresen megváltozik a fogyasztói magatartás, és a termékek eloszlása. Az önkiszolgáló modell megjelenésének köszönhetően új aspektusból mutatkozik be a csomagolás. Hölgyeim és Uraim: Mr. Silent Salesman! A néma értékesítő feladata, hogy megszólítsa a vásárlót és eladja a terméket (ekkor kezdenek beszivárogni a marketing-szempontok a csomagolási trendekbe). A II. Világháború után pedig megjelennek az alumínium fóliák és a műanyag; azaz az egyszer használatos csomagolóanyagok virágkorát éljük (temérdek szemetet termelve a környezetünk rovására).


Napjaink (1960-tól)

A XX. század második felétől hatalmas digitális robbanás rázza meg a kereskedelmet és a gazdaságot. A technológia ugrásszerű fejlődése eltörli a fizikai korlátokat és globális utat enged a vállalkozásoknak. Sosem látott, határokon átívelő piaci verseny veszi kezdetét, a fogyasztói magatartás és -elvárások végérvényesen új irányt vesznek. A termékek csomagolása immár nélkülözhetetlen frissen kivívott értékesítői pozíciójában: a szállíthatóság és a védelem mellett elsődleges feladata a kommunikáció és a brandépítés.



Tarts velünk jövő héten is, amikor konkrét példákat mutatunk az adott korokra jellemző csomagolásra. Egészen biztosan mosolyt csal majd az arcodra a sok retro pakk. Ha szeretnél lépést tartani a csomagolástechnika változásaival, és a termékedet is biztonságban tudnád, akkor válaszd a törésmentes csomagolást!


Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.